In mijn eerdere artikel van 25 mei 2012, ‘gemengde zorg- en huurovereenkomst’, heb ik samengevat aangegeven op welke wijze zorginstellingen en/of verhuurders de juridische obstakels rond het gelijktijdig aanbieden van zorg en huur kunnen omzeilen in een gemengde zorg- en huurovereenkomst.
Door de invoering van het ‘scheiden van wonen en zorg’ per 1 januari 2013, worden zorginstellingen feitelijk gedwongen om de zorg en huur gescheiden aan te bieden. Het is voor deze zorginstellingen, maar ook voor verhuurders, belangrijk om goed naar de onderlinge huur- en zorgovereenkomsten te kijken om te voorkomen dat wanneer een zorgovereenkomst wordt beëindigd, een huurovereenkomst voortduurt en de betreffende zorgafnemer/huurder aanspraak kan maken op huurbescherming.
Het scheiden van wonen en zorg zal immers impliceren dat zorgafnemers in een zorginstelling naast een zorgovereenkomst ook een huurovereenkomst moeten afsluiten. Dit betekent dat zij naast de zorgkosten nu ook separaat huur en meestal ook servicekosten moeten gaan laten betalen. Het aangaan van een huurovereenkomst en het betalen van huur betekent voor zowel verhuurder als huurders het verkrijgen rechten en plichten.
Om juridische problemen rond de beëindiging van een huurovereenkomst en het beroep van huurders op huurbescherming te voorkomen, dient de huurovereenkomst gekoppeld te worden aan de zorgovereenkomst, op basis waarvan de zorgafnemer de wooneenheid van de zorginstelling dient te verlaten zodra de bestaande zorgovereenkomst wordt opgezegd en/of beëindigd. Door het koppelen van wonen en zorg wordt bewerkstelligd dat er geen huur (en prijsbescherming) is waardoor de cliënt bij het opzeggen van de zorgovereenkomst eveneens de zorgwoning dient te verlaten.
Over de implementatie van scheiden van wonen en zorg zal gezien het voorgaande goed nagedacht moeten worden. Er zullen goede huurovereenkomsten en algemene voorwaarden moeten worden opgesteld, om onaangename (financiële) verrassingen en onduidelijkheden voor verhuurders, zorginstellingen en zorgafnemers te voorkomen.
Wij kunnen u hierbij ten aanzien van het navolgende adviseren:
- vragen omtrent welke kosten in de huurprijs kunnen worden doorberekend en welke bijkomende leveringen en diensten als servicekosten in rekening kunnen worden gebracht bij de huurder/zorgafnemer;
- de juridische positie van de zorginstelling als mogelijke onderverhuurder in de problematiek van de huurbescherming van de huurder/zorgafnemer;
- rond wanbetaling, overlast, onderhuur en medehuur;
- het opstellen van huurovereenkomsten, zorgovereenkomsten en algemene voorwaarden.
Contact
Mocht u vragen hebben en/of advies wensen, kunt u contact opnemen met de huurrechtspecialist van ons kantoor mr. Floris de Moel.