• Home
  • Kantoor
    • Ons team
    • Algemene Voorwaarden
    • Tarieven
    • Klachtenregeling
  • Specialisaties
    • Aansprakelijkheidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Contractenrecht
    • Huurrecht, onroerende zakenrecht en bouwrecht
    • Incasso
    • Ondernemingsrecht
  • Nieuws
  • Contact
  • Vacatures

Advocaat Eindhoven

Google Beoordelingen
4.3
Gebaseerd op 13 beoordelingen
De Moel Eindhoven Advocaten
4.3
Steven Willems Google
Steven Willems Google
17:21 06 May 20
Vrienden van mij zijn erg goed geholpen.
Mustafa Cetinkol
Mustafa Cetinkol
10:19 15 Apr 20
Super advocatenbureau, contact is snel en duidelijk! Top, bedankt voor alles.
stefan van oss
stefan van oss
08:36 29 Oct 19
Sexy woman
Edwin Hermans
Edwin Hermans
19:19 26 Oct 19
Uitstekende service, snelle reacties en pro-actieve hulp.
Frank
Frank
09:39 22 Oct 19
Top kantoor! Deskundig advies met zeer prettige en korte lijnen. En belangrijk succes behaald.
Randy Polmans
Randy Polmans
11:27 11 Jun 19
Zeer vakbekwaam en daadkrachtig advocatenkantoor. Prettig om zaken mee te doen.
Sahal Souleiman
Sahal Souleiman
17:02 25 May 19
Ze helpen je echt goed en zijn ook heel vriendelijk en Amy Vincent vooral. Dus aarzel niet en laat jou problemen opgelost worden door De Moel Advocaten Eindhoven
Sahal Souleiman
Sahal Souleiman
17:02 25 May 19
Ze helpen je echt goed en zijn ook heel vriendelijk en Amy Vincent vooral. Dus aarzel niet en laat jou problemen opgelost worden door De Moel Advocaten Eindhoven
Joey Pepels
Joey Pepels
08:13 24 May 19
Beste,Mijn naam is Arianna en ik heb in oktober 2018 een zwaar werkongeval gehad op VDL. Daar wou niemand mij helpen ze wouden zelfs niet toegeven dat het hun fout was. Dankzij mijn vriend ben ik terecht gekomen bij deze advocaten bureau. Mevrouw Vincent heeft ons en is ons nog steeds goed aan helpen. Aangezien ik niet mag werken kunnen wij dankzij haar alles betalen enz.. Wij zijn haar super dankbaar voor wat ze al heeft gedaan, en voor wat ze nog gaat doen voor ons. Dank u Amy je bent de beste.
Admin ACT Google Apps
Admin ACT Google Apps
12:01 23 May 19
Perfecte service. Floris is heel proactief en denkt mee. Verder geven ze goed inzicht in de activiteiten en reageren ze snel op vragen.
Admin ACT Google Apps
Admin ACT Google Apps
12:01 23 May 19
Perfecte service. Floris is heel proactief en denkt mee. Verder geven ze goed inzicht in de activiteiten en reageren ze snel op vragen.
diana box
diana box
11:37 23 May 19
Mevrouw Vincent is een vriendelijke advocate die graag met haar klant meedenkt en zelfs in de weekenden mijn dringende vragen beantwoordde. Wat ik vooral erg prettig vond is haar engelengeduld. Dank je wel Amy!
powered by Google
js_loader

23 maart 2020

Gebruikmaken van de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud of ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen? Een moeilijke keuze voor werkgevers.

Het kabinet heeft de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) geïntroduceerd in het kader van de Coronacrisis. Ongetwijfeld heeft u als werkgever al veel informatie voorbij zien komen over de NOW. Indien u gebruikmaakt van een tegemoetkoming uit hoofde van de NOW, dan mag u niet overgaan tot ontslag van uw werknemers vanwege bedrijfseconomische redenen. U staat aldus voor een moeilijke keuze. Gaat u gebruikmaken van de NOW of gaat u toch over tot ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen?

Regeling Werktijdverkorting (wtv) – Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)

De regeling Werktijdverkorting is stopgezet, het kabinet heeft de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud geïntroduceerd. Momenteel wordt nog overleg gevoerd tussen het kabinet en het UWV over de uitvoering van deze regeling. U kunt als werkgever op dit moment nog geen aanvraag voor NOW doen. Wel staat al vast dat zodra de aanvraag daadwerkelijk gedaan kan worden, de omzetdaling vanaf 1 maart 2020 in aanmerking komt.

Uit hoofde van de NOW kunt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming uit hoofde van de NOW dient sprake te zijn van tenminste 20% omzetdaling. De aanvraag geldt voor een periode van drie maanden, welke periode eenmalig verlengd kan worden met nog eens drie maanden. Mogelijk wordt deze regeling nog verder opgerekt. De hoogte van de tegemoetkoming in de vorm van loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet en bedraagt maximaal 90% van de loonsom. Indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom. Het UWV zal een voorschot verstrekken van 80% zodat afwikkeling van de aanvraag niet eerst afgewacht hoeft te worden. Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest.

Wanneer gebruikt wordt gemaakt van de NOW, mogen werknemers niet vanwege bedrijfseconomische redenen worden ontslagen. U dient als werkgever aldus een keuze te maken tussen gebruikmaken van de NOW of het ontslaan van personeel, een combinatie is niet mogelijk.

Ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen

De aanvraag voor een ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen wordt gedaan bij het UWV. Het UWV toetst of aan de voorwaarden is voldaan. Nadat het UWV een beslissing heeft genomen, wordt een ontslagvergunning verstrekt. Met deze ontslagvergunning kan de werknemer of kunnen meerdere werknemers, afhankelijk van de ontslagaanvraag, worden ontslagen.

Een aanvraag kan gedaan worden wanneer uw onderneming in financieel slecht weer verkeert. Daaraan kunnen veel verschillende omstandigheden ten grondslag liggen. Samen noemen we deze bedrijfseconomische redenen. Denk hierbij aan structurele werk- of omzetvermindering, beëindiging van activiteiten of organisatorische/technologische omstandigheden. Het UWV zal inzicht willen hebben in de cijfers van de onderneming en zal aan de hand van de cijfers in combinatie met de huidige crisis beoordelen of u als werkgever in aanmerking komt voor een ontslagvergunning.

Twee financiële nadelen van ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen zijn de verplichting tot het betalen van een transitievergoeding en het respecteren van de opzegtermijn. Aan iedere ontslagen werknemer dient een transitievergoeding betaald te worden. Deze bedraagt grofweg 1/3e maandsalaris per gewerkt dienstjaar. Ter illustratie, indien de werknemer drie jaar heeft gewerkt dan bedraagt de transitievergoeding één maandsalaris. Daarnaast dient de opzegtermijn in acht genomen te worden. De opzegtermijn van een arbeidsovereenkomst welke korter dan vijf jaar heeft geduurd bedraagt één maand, tussen vijf en tien jaar twee maanden, tussen tien en vijftien jaar drie maanden en langer dan vijftien jaar vier maanden. De opzegtermijn mag worden ingekort met de tijd die de procedure bij het UWV heeft geduurd (maar bedraagt sowieso minimaal één maand). De proceduretijd start op de datum waarop de complete ontslagaanvraag door het UWV is ontvangen en loopt door tot de dag waarop het UWV heeft beslist. In de beslissing geeft het UWV aan wat de proceduretijd is geweest.

NOW of ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen?

De keuze tussen een beroep doen op de NOW of ontslag van het personeel vanwege bedrijfseconomische redenen is een lastige keuze. Het voordeel van gebruikmaken van de NOW is dat ‘goed personeel’ niet kwijtgeraakt wordt. Daarnaast kan de NOW met terugwerkende kracht worden aangevraagd zodat de omzetdaling vanaf 1 maart 2020 in aanmerking komt. Nadelen van een beroep op de NOW zijn dat zeker 10% van de loonkosten voor uw rekening komt en dat de regeling vooralsnog slechts voor zes maanden geldt.

Het voordeel van ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen is dat u als werkgever, nadat de ontslagvergunningen zijn ontvangen, definitief een einde kan maken aan de loonkosten. Nadelen zijn het doorbetalen tijdens de opzegperiode, het betalen van een transitievergoeding en het verliezen van ‘goed personeel’.

Advies

Wordt u als werkgever getroffen door de gevolgen van het Coronavirus en wilt u meer informatie of advies over uw rechten en plichten in het kader van deze crisis, neem dan geheel vrijblijvend contact op met mr. Marc Burgers. Hij staat u graag (telefonisch) te woord. Uiteraard kunnen ook werknemers die vragen hebben over hun rechten en plichten in het kader van het Coronavirus contact met ons opnemen.

Neem direct contact op met mr. Marc Burgers

Tags: corona, noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud, now, ontslag, werktijdverkorting

Beroepsorganisaties

Nederlandse Orde van Advocaten
Raad voor Rechtsbijstand

Indexeringsclausule in een huurovereenkomst: balanceren tussen redelijkheid en rechtvaardigheid

12 maart 2024 Door Chantal Simons

In de dynamische wereld van huurrecht, waar huurders en verhuurders voortdurend hun belangen … [Lees verder...]

Stoppen met alimentatie betalen omdat inkomen is gedaald ten gevolge van de coronacrisis?

22 februari 2021 Door Marc Burgers

Ondernemend Nederland wordt hard getroffen door de maatregelen die door de overheid zijn genomen om … [Lees verder...]

Kan een werkgever het dragen van een mondkapje verplicht stellen?

11 februari 2021 Door Amy Vincent

De overheid heeft bepaald dat iedereen vanwege het coronavirus vanaf 1 december 2020 verplicht is om … [Lees verder...]

Minder huur betalen tijdens de coronacrisis. De rechtbank beslist dat het mogelijk is.

29 januari 2021 Door Floris de Moel

Veel ondernemers worden op financieel gebied hard geraakt door de coronacrisis. Waar mogelijk worden … [Lees verder...]

Arbeidsrecht

25 januari 2021 Door Amy Vincent

Hebben uitzendkrachten/oproepkrachten ook recht op doorbetaling van loon als er geen of minder werk … [Lees verder...]

Indexering alimentatie per 1 januari 2021

17 december 2020 Door Marc Burgers

In de Wet is bepaald dat een door de rechter vastgestelde alimentatie en een alimentatie die … [Lees verder...]

Mag een persoon die samenwoont met een huurder in het gehuurde blijven na het overlijden van de huurder?

23 november 2020 Door Floris de Moel

In de wet (artikel 7:268 BW) zijn hieromtrent regels opgenomen. Of een persoon die samen met de … [Lees verder...]

Weblog archief

Copyright © 2025 | Privacy Policy | Ontwerp LawPress