• Home
  • Kantoor
    • Ons team
    • Algemene Voorwaarden
    • Tarieven
    • Klachtenregeling
  • Specialisaties
    • Aansprakelijkheidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Contractenrecht
    • Huurrecht, onroerende zakenrecht en bouwrecht
    • Incasso
    • Ondernemingsrecht
  • Nieuws
  • Contact
  • Vacatures

Advocaat Eindhoven

Google Beoordelingen
4.3
Gebaseerd op 13 beoordelingen
De Moel Eindhoven Advocaten
4.3
Steven Willems Google
Steven Willems Google
17:21 06 May 20
Vrienden van mij zijn erg goed geholpen.
Mustafa Cetinkol
Mustafa Cetinkol
10:19 15 Apr 20
Super advocatenbureau, contact is snel en duidelijk! Top, bedankt voor alles.
stefan van oss
stefan van oss
08:36 29 Oct 19
Sexy woman
Edwin Hermans
Edwin Hermans
19:19 26 Oct 19
Uitstekende service, snelle reacties en pro-actieve hulp.
Frank
Frank
09:39 22 Oct 19
Top kantoor! Deskundig advies met zeer prettige en korte lijnen. En belangrijk succes behaald.
Randy Polmans
Randy Polmans
11:27 11 Jun 19
Zeer vakbekwaam en daadkrachtig advocatenkantoor. Prettig om zaken mee te doen.
Sahal Souleiman
Sahal Souleiman
17:02 25 May 19
Ze helpen je echt goed en zijn ook heel vriendelijk en Amy Vincent vooral. Dus aarzel niet en laat jou problemen opgelost worden door De Moel Advocaten Eindhoven
Sahal Souleiman
Sahal Souleiman
17:02 25 May 19
Ze helpen je echt goed en zijn ook heel vriendelijk en Amy Vincent vooral. Dus aarzel niet en laat jou problemen opgelost worden door De Moel Advocaten Eindhoven
Joey Pepels
Joey Pepels
08:13 24 May 19
Beste,Mijn naam is Arianna en ik heb in oktober 2018 een zwaar werkongeval gehad op VDL. Daar wou niemand mij helpen ze wouden zelfs niet toegeven dat het hun fout was. Dankzij mijn vriend ben ik terecht gekomen bij deze advocaten bureau. Mevrouw Vincent heeft ons en is ons nog steeds goed aan helpen. Aangezien ik niet mag werken kunnen wij dankzij haar alles betalen enz.. Wij zijn haar super dankbaar voor wat ze al heeft gedaan, en voor wat ze nog gaat doen voor ons. Dank u Amy je bent de beste.
Admin ACT Google Apps
Admin ACT Google Apps
12:01 23 May 19
Perfecte service. Floris is heel proactief en denkt mee. Verder geven ze goed inzicht in de activiteiten en reageren ze snel op vragen.
Admin ACT Google Apps
Admin ACT Google Apps
12:01 23 May 19
Perfecte service. Floris is heel proactief en denkt mee. Verder geven ze goed inzicht in de activiteiten en reageren ze snel op vragen.
diana box
diana box
11:37 23 May 19
Mevrouw Vincent is een vriendelijke advocate die graag met haar klant meedenkt en zelfs in de weekenden mijn dringende vragen beantwoordde. Wat ik vooral erg prettig vond is haar engelengeduld. Dank je wel Amy!
powered by Google
js_loader

21 februari 2019

Een auto ongeluk. Wie is aansprakelijk?

Op 16 april 2017 reden een bestuurder van een Volkswagen en een bestuurder van een Mazda in Zuidlaren, Nederland. De bestuurder van de Mazda reed te hard. Op het moment dat de bestuurder van de Mazda de bestuurder van de Volkswagen inhaalde, stuurde de bestuurder van de Volkswagen naar links om af te slaan. De voertuigen raakten elkaar. De bestuurder van de Mazda verloor de macht over het stuur en is tegen een boom tot stilstand gekomen. De bestuurder van de Mazda heeft als gevolg van het ongeval zwaar lichamelijk letsel opgelopen. Wie is aansprakelijk voor de schade van de bestuurder van de Mazda?

Politieverhoor

De bestuurder van de Volkswagen heeft op het aanrijdingsformulier ingevuld dat hij alvorens af te slaan in zijn binnen- en buitenspiegels heeft gekeken. Hij zag geen verkeer. Toen hij afsloeg kwam er een auto met hoge snelheid langs hem af en schampte zijn voorzijde. Tijdens het verhoor op het politiebureau verklaart de bestuurder van de Volkswagen dat hij toen hij in zijn spiegels keek, een auto op enige afstand opmerkte. Hij dacht dat hij nog af kon slaan voordat deze auto hem zou hebben bereikt. “Ik had het gevoel dat de auto die mij inhaalde veel te hard reed. Ik vind dat ik niet verantwoordelijk ben voor deze aanrijding.”

Onderzoek

De verkeersongevallen analysedienst (VOA) heeft een onderzoek ingesteld naar de botsing. Aan de hand van een simulatie is de gereden snelheid van de Mazda bepaald. Kort voor de botsing heeft de bestuurder van de Mazda gereden met een snelheid van ten minste 65 kilometer per uur. Een zogenoemde meest best passende simulatie werd verkregen waarbij de snelheid van de Mazda werd gesteld op maar liefst 71 kilometer per uur. Dit terwijl de toegestane snelheid op de weg 50 kilometer per uur betreft. Vervolgens is door de VOA onderzocht welke invloed de snelheid van de Mazda heeft gehad op het ontstaan en het vervolg van de botsing. Wanneer de bestuurder van de Mazda de toegestane snelheid had gereden, was hij met 50 kilometer per uur tegen de Volkswagen gebotst. Met die snelheid was de Mazda na 30 meter tot stilstand gekomen. De boom stond op 53 meter van de plaats van de botsing zodat de Mazda in dat geval niet tegen de boom was gereden. Een ander mogelijk scenario is dat de bestuurder van de Mazda met een snelheid van 50 kilometer per uur wél op tijd had kunnen reageren op de manoeuvre van de bestuurder van de Volkswagen zodat een botsing was voorkomen.

Het geschil

Ter discussie staat of de (verzekeraar van de) bestuurder van de Volkswagen aansprakelijk gehouden kan worden voor de schade van de bestuurder van de Mazda en indien sprake is van aansprakelijkheid, of er dan rekening gehouden moet worden met de eigen schuld van de bestuurder van de Mazda.

Partijen verwijten elkaar over en weer verkeersfouten. De bestuurder van de Volkswagen zou niet (voldoende) in zijn spiegels hebben gekeken voordat hij afsloeg, hij zou niet hebben voorgesorteerd, geen richting hebben aangegeven en geen voorrang hebben verleend aan de bestuurder van de Mazda. De bestuurder van de Volkswagen zou onvoldoende hebben geanticipeerd op de mogelijkheid dat andere bestuurders eventueel harder rijden dan is toegestaan.

De bestuurder van de Volkswagen claimt daarentegen wel in zijn spiegels te hebben gekeken. Toen hij wilde afslaan zou de bestuurder van de Mazda nog achter hem hebben gereden, niet naast hem. Voorsorteren zou niet aan de orde zijn op deze weg. De bestuurder van de Mazda zou nog zo ver achter de bestuurder van de Volkswagen hebben gereden dat de bestuurder van de Volkswagen -wanneer de bestuurder van de Mazda de maximaal toegestane snelheid had gereden- nog gemakkelijk af had kunnen slaan zonder dat partijen daarbij waren gebotst.

Oordeel rechtbank

De rechtbank oordeelt dat de bestuurder van de Volkswagen –ongeacht of hij nou wel of niet in zijn spiegels heeft gekeken- de bestuurder van de Mazda in de gaten had moeten houden. De bestuurder van de Volkswagen heeft om af te kunnen slaan vaart geminderd. Een achterliggende auto rijdt in principe met dezelfde snelheid door, zodat de afstand tussen de auto’s wordt verkleind. Daar had de bestuurder van de Volkswagen rekening mee moeten houden. De bestuurder van de Volkswagen had vlak voordat hij afsloeg nog moeten zien dat de bestuurder van de Mazda vlak achter hem reed of aan zijn linkerzijde reed. Maar ook de bestuurder van de Mazda heeft wangedrag vertoont volgens de rechtbank. Zijn gedrag heeft ook bijgedragen aan het ontstaan van het botsing en de ernstige gevolgen daarvan. De snelheidsovertreding van de bestuurder van de Mazda is toch echt aan hemzelf te wijten. De bestuurder van de Mazda naderde een zijweg –waar de bestuurder van de Volkswagen wilde afslaan- en had moeten afremmen. Dat de bestuurder van de Volkswagen geen richting zou hebben aangegeven, is niet komen vast te staan.

De rechtbank is van oordeel dat de bestuurder van de Mazda een percentage eigen schuld kan worden toegerekend van 75%. Dit houdt in dat de (verzekeraar van de) bestuurder van de Volkswagen 25% van de schade van de bestuurder van de Mazda dient te vergoeden. De rechtbank Noord-Nederland oordeelt bij uitspraak van 30 november 2018 dat thans een voorschot op de schadevergoeding betaald dient te worden van € 25.000,00.

Advies

Bij verkeersongevallen is vaak sprake van (verkeers)fouten aan de zijde van beide partijen. De een verleende geen voorrang, de ander reed te hard. De een gaf geen richting aan, de ander hield niet voldoende afstand. De een keek niet in zijn spiegels, de ander droeg geen gordel. Dat uzelf ook voor een gedeelte fout bent geweest, betekent echter niet zonder meer dat u geen aanspraak heeft op vergoeding van (een gedeelte van) de schade. Leg uw situatie kosteloos voor aan mr. Amy Vincent en laat ons een eerste inschatting maken van de haalbaarheid van uw schadeverhaal.

Tags: aansprakelijk, ongeluk, ongeval, schadevergoeding

Beroepsorganisaties

Nederlandse Orde van Advocaten
Raad voor Rechtsbijstand

Wij geven u gratis juridisch advies

  • Wij nemen binnen kantooruren direct contact met u op. Wanneer u dat liever op een ander moment heeft, dan kunt u dat bij uw verhaal aangeven.

Je maakt allebei een verkeersfout. Wie betaalt de schade?

9 september 2019 door: Amy Vincent

Op 22 maart 2017 rijdt een motorbestuurder een kruising tegemoet. Het kruispunt ligt in een 30 km … [Lees verder →]

Affectieschade. Wie krijgt wat vergoed?

23 mei 2019 door: Amy Vincent

Het kan gebeuren. Iemand in uw directe omgeving wordt slachtoffer van een ongeval of misdrijf … [Lees verder →]

Smartengeldvergoeding van € 150.000 voor motorrijder

9 mei 2019 door: Amy Vincent

Op 19 december 2018 heeft de rechtbank uitspraak gedaan over de hoogte van de verschuldigde … [Lees verder →]

Meer artikelen over letselschade →

Copyright © 2025 | Privacy Policy | Ontwerp LawPress