De Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft recent de Rabobank op de vingers getikt betreffende de zogenaamde “Opmaat Hypotheek” en aan de Rabobank een pakket maatregelen aanbevolen om de onderliggende overeenkomst met klanten aan te passen en aan te vullen. Het gaat om overeenkomsten met een ingangsdatum gelegen op of vóór 1 oktober 2000. De ingangsdatum betreft de datum van de verzekeringsdekking.
Aanleiding van deze aanbevelingen zijn klachten die een aantal consumenten eerder heeft ingediend bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) . Het betroffen klachten over de Opmaat Hypotheek (de C variant). De klachten tegen de Rabobank gaan over het niet, althans onvoldoende (duidelijk) informeren over de werking en het waarschuwen tegen de risico’s van dit product. De Opmaat Hypotheek bestaat uit een aflossingsvrije hypothecaire geldlening in combinatie met vermogensopbouw door middel van sparen en beleggen, waarbij een of meer (aanvullende) overlijdensrisicoverzekeringen konden worden afgesloten.
De Ombudsman vindt samengevat dat de Rabobank kosten aan de klanten moet vergoeden. Ook moeten klanten kosteloos kunnen overstappen op een andere hypotheekvorm van de bank waarover zij kosteloos geadviseerd moeten worden. Bovendien moet de bank ook bij mensen die al zijn overgestapt alsnog de kosten compenseren.
Alle aanbevelingen zijn te downloaden via de site van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening door hier te klikken.
Let wel; het zijn niet-bindende aanbevelingen waar geen der partijen zich aan hoeven te houden. De Burgerlijke rechter is bevoegd in afwijking van deze Aanbevelingen te beslissen. Uiteraard zullen de Aanbevelingen wel aanknopingspunten bieden voor een eventuele civielrechtelijke procedure waarbij ontbinding van de overeenkomst en schadevergoeding tot de mogelijkheden behoren.
Ons kantoor kan u van juridisch advies voorzien, waarbij wij ook de mogelijkheden van een civiele procedure zullen onderzoeken. Interesse? Neem gerust contact op.
Geef een reactie